Welke informatie staat op een LEGO doos

Heb je je ooit afgevraagd wat er allemaal komt kijken bij het maken van de verpakking die we zo graag in een schap willen hebben tot het stof is neergedaald of kapot is gegaan tijdens de autorit van de winkel naar huis?

Aan welke regels moeten ontwerpers zich houden voordat ze hun ideeën de vrije loop mogen laten? Er komt meer kijken bij het ontwerpen van box art voor LEGO-verpakkingen dan je je waarschijnlijk realiseert. Je ontdekt een nieuwe wereld van marketing en verpakkingsontwerp die je innerlijke nerd zal uitpakken en verrukken!

De inspiratie voor dit artikel kwam van het platleggen van de doos voor LEGO 75359 332nd Ahsoka's Clone Trooper Battle Pack om hem op te bergen. Dit is het verste dat ik kwam met de digitale recreatie van de verpakking. Het lijkt erop dat de promotionele en ondersteunende middelen voor een bepaalde set exacte of licht gewijzigde versies kunnen zijn van wat er op de verpakking te zien is, wat op zichzelf licht kan werpen op verschillende eerdere versies van de doos.

Toen ik het uitgevouwen doosnet zag, dacht ik dat ik er wel wat van kon leren, aangezien mijn professionele werk verpakkingsontwerp omvat. Om te illustreren wat ik heb geleerd, heb ik zoveel mogelijk van de doos nagemaakt met behulp van middelen waar ik online toegang toe had. Dit proces hielp me te ontdekken dat er bepaalde parameters en regels zijn waaraan alle verpakkingen moeten voldoen. Laten we eens kijken wat die regels zijn.


Regels om mee af te stemmen

Een belangrijke taak zodra de LEGO ontwerper dielines (de tijdelijke aanduidingen die worden gebruikt om te helpen bij de lay-out van graphics) krijgt, is om een ​​marge van 5 mm in te stellen voor alle kritieke assets op de doos. Buiten enkele van de grootste dozen waar dit te smal zou zijn en het figuur wordt verdubbeld, kijken we naar een bijna gegarandeerde marge van 5 mm vanaf elke rand om ervoor te zorgen dat elke doos er consistent en schoon uitziet op elk van de zes vlakken. Deze marges zorgen er ook voor dat box art consistent is over de reeks sets van een thema wanneer ze naast elkaar op een plank worden tentoongesteld.

Het volgende dat we moeten behandelen is natuurlijk het plaatsen van het grote rode "LEGO" vierkant op zoveel mogelijk zijden van de doos als passend is! Er moet altijd een gedeelte vrije ruimte zijn dat gelijk is aan een vijfde van de breedte van het LEGO logo om op de doos te plaatsen, ongeacht of de set afkomstig is van een licentiethema of in-house eigendom. Omdat het logo in dit geval 20 mm breed was, wordt de vrije ruimte van 4 mm sowieso overtroffen door de margeregel van 5 mm.

Ik heb hier geen woorden voor, alleen een licht ongemak, maar ik hou nog steeds van Galidor! (Afbeelding met dank aan Brickset)

Historisch gezien is geen van beide een harde en snelle regel voor het bedrijf. Toen The LEGO Group een thema wilde dat voor het product sprak in plaats van het LEGO-merk, krijg je dingen als de productverpakking van Galidor, waarbij de hiërarchie van informatie dicteert dat LEGO slechts de leverancier is van dit geweldige speelgoed, en dat Galidor het coole nieuwe ding is waarop je je moet richten.

Het is waarschijnlijk niet eerlijk om Galidor als voorbeeld te gebruiken gezien de meer experimentele aard ervan, maar je kunt nu het verschil zien, toch?


Zien is geloven

De bannerillustraties bovenaan elke doos zijn vaak een voortdurend veranderend bezit. Als je mijn LEGO-typografieserie hebt gevolgd, heb je alle verbazingwekkende variaties op de uniforme ontwerptaal gezien, zelfs in de meest basale thema's. Star Wars is geen onbekende in een uniforme ontwerpevolutie. Elke nieuwe golf van sets heeft een opvallende nieuwe afbeelding die de doos siert om de tijd te definiëren waarin die specifieke golf van sets werd uitgebracht.

AFBEELDING MET DANK AAN REDDIT-GEBRUIKER SOME-MATHEMATICIAN56

Als je een fan bent van Ninjago, dan heeft ontwerper Mike Rayhawk kort wat verpakkingswerk besproken dat hij voor dit thema heeft gedaan.

AFBEELDING MET DANK AAN MIKE RAYHAWK


Focus op het product zelf

Natuurlijk moet op de voorkant van elke LEGO-setdoos de set zelf worden afgebeeld. Door de geschiedenis heen heeft The LEGO Group een reeks technieken gebruikt om de beste weergave te krijgen van wat de klant koopt: met de hand getekende lijnen, gouacheverf en gewoon ouderwetse fotografie.

Met de toename van de workflowsnelheid en de evolutie van technologie, konden ontwerpers tijdelijke renders gebruiken. Gemodelleerde verpakkingen konden aan fotografen worden getoond die de set nauwkeuriger konden vastleggen met minder communicatie tussen afdelingen als dingen niet helemaal op elkaar aansloten of niet aan de normen voldeden.

Hier is een voorbeeld van een voorlopige doos die werd gebruikt voor retailplanogramdoeleinden (de plaatsing van een product op een schap) versus de afbeelding die werd gebruikt in de uiteindelijke box art. De fotograaf was in staat om een ​​bijna perfecte match te krijgen voor de pose die in het vroege artwork was neergelegd.

The LEGO Movie bracht nieuwe niveaus van nauwkeurigheid met zich mee als het gaat om fotorealistische renders van LEGO-stenen met sub-surface scattering, micro-krassen, kleine oppervlakte kromtrekken en andere imperfecties die een levensechte replica creëren van de stenen die we kennen.

Alle investeringen in fotorealistische renders voor The LEGO Movie zijn niet voor niets geweest. De ontwerpworkflow voor verpakkingen is volledig verschoven naar een computer gegenereerd proces. Het is verbazingwekkend om te bedenken dat een afbeelding als deze geen foto meer is. 

 

Eén eervolle vermelding die ik wil maken is een persoonlijke favoriet: Exo Force. Een mix van gerenderde setafbeeldingen, digitaal en traditioneel geïllustreerd artwork en een geweldige art direction was cruciaal om de manga/anime geïnspireerde esthetiek vast te leggen. De gemengde media van de kunststijl waarnaar Exo Force verwees, moesten worden uitgevoerd in de verpakking. Wat resulteerde was een werkelijk unieke stijl voor de verpakking, compleet met een technisch overzicht van de verschillende mechs en een kleine strip om de toon van het verhaal voor je te zetten. Dit alles kwam samen en ondersteunde een opwindend gedetailleerd cover artwork dat gewoon van de pagina van elke doos in de rij springt. Voor mij is dit het toppunt van LEGO verpakkingscreativiteit.


Universeel begrepen

Een doos kan een ontwerp hebben dat is afgestemd op het land waarin hij wordt verkocht. Maar wat kun je doen voor mensen van wie de moedertaal niet de taal is die in dat land wordt gesproken?

Als je er goed naar kijkt, is dit een fascinerende duik in de taalkunde.

In een eerder artikel heb ik kort Cera Pro besproken, het fantastische merklettertype dat The LEGO Group gebruikt voor het overgrote deel van zijn retailcommunicatiebehoeften. Om het nog eens te herhalen, een van de sterke punten van het lettertype is de verscheidenheid aan beschikbare glyphs voor Europese talen. Met iets minder dan 1000 glyphs die Latijn, Grieks, Cyrillisch en andere gelokaliseerde lettervormen bestrijken, kan Cera Pro worden gebruikt voor de meeste regio's waar LEGO-sets worden verkocht.

KIJK EENS NAAR AL DIE DIACRITISCHE TEKENS!

Voor de talen die Cera Pro niet kan dekken, vult Noto Sans gelukkig de gaten in. De Chinese, Japanse, Koreaanse en Arabische karakters zijn allemaal inbegrepen, zodat bijna iedereen die naar de doos kijkt één belangrijk stukje informatie kan lezen: de setnaam!


Wereldwijd erkend

Er is nog een andere groep toevoegingen, die allemaal hun eigen regels hebben met betrekking tot minimumgrootte, marges en dergelijke. Dat bestaat uit alle certificeringen en wettelijk vastgelegde milieusymbolen.

Op elke willekeurige LEGO-set vindt u waarschijnlijk het volgende:

  • CE-markering - ‘Conformité Européenne’, het Europese conformiteitsmerk geeft aan dat de fabrikant of importeur de conformiteit van de goederen met de Europese gezondheids-, veiligheids- en milieubeschermingsnormen bevestigt. Het CE-merk is vereist voor goederen die in de Europese Economische Ruimte worden verkocht.

  • UKCA-keurmerk - ‘UK Conformity Assessed’, het UKCA-keurmerk was bedoeld om het CE-keurmerk te vervangen voor goederen die in het Verenigd Koninkrijk worden verkocht na de Brexit in 2020, maar beide keurmerken worden momenteel geaccepteerd.

  • G-Mark - Het Gulf Conformity-merk is een certificering die aangeeft dat het product voldoet aan alle technische voorschriften van de Gulf Cooperation Council, waaronder Bahrein, Koeweit, Oman, Qatar, Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten. In dit geval is het verplicht voor speelgoed.

  • MC Mark - Het Maleisische conformiteitsmerk is een wettelijk keurmerk dat specifiek is bedoeld voor speelgoed dat op de Maleisische markt wordt gebracht en dat garandeert dat het speelgoed veilig is.

  • Recyclingcodes - Internationaal erkende symbolen waarmee consumenten recyclebare materialen in hun aankopen gemakkelijk kunnen identificeren. In dit geval verwijst 21-PAP naar niet-gegolfd karton (de doos), terwijl 22-PAP verwijst naar gewoon papier (de instructies).

  • Info-Tri - De banner van het Franse recyclinginitiatief is nu verplicht voor producten die in Frankrijk worden verkocht (en in mindere mate, zo lijkt het, in Italië). Het laat zien wat er gerecycled kan worden en waarheen. Uit eigen ervaring weten we dat de symbolen op de doos, zakken en instructies een bepaalde grootte en lijndikte moeten hebben, en dat is heel streng gecontroleerd!

  • ‘Pura/Kami Māku’ - Japanse recyclingmarkeringen zijn opgedeeld op dezelfde manier als de internationale recyclingcodes, met het ronde symbool voor papier en het vierkant voor plastic (pura = plastic, māku = markering).

  • Groene Punt - De Groene Punt is hier een uitzondering. In sommige Europese landen is het verplicht, maar in andere landen is het volledig vrijwillig. Het geeft alleen aan dat de producent geld heeft geïnvesteerd in een poging om verpakkingsafval te verminderen, of een vergoeding heeft betaald om de kosten voor het recyclen van verpakkingen te dekken.

  • FSC-certificering - Het ‘Mix’-certificaat van de Forestry Stewardship Council geeft aan dat het product of de verpakking is gemaakt van een mengsel van materialen uit FSC-gecertificeerde bossen, gerecyclede materialen en/of FSC-gecontroleerd hout.

  • Verstikkingsgevaar - De afbeelding ‘EN 71-6’ is wettelijk verplicht voor alle speelgoed dat in de Europese Unie wordt verkocht.

Elk van deze symbolen vertegenwoordigt de kwaliteit, milieuverantwoordelijkheid en sociale zorgen die de LEGO Groep nastreeft. In sommige gevallen zijn ze verplicht om de verkoop van het product in een bepaald land toe te staan, dus het is goed om ze allemaal correct te krijgen. Zodra een doos van een bepaalde grootte is ontworpen, ongeacht het thema, blijven deze symbolen waarschijnlijk op hun plaats, waardoor de moeilijkheid om ervoor te zorgen dat deze symbolen nauwkeurig op elk nieuw product van die doosgrootte worden geplaatst, wordt weggenomen.


De laatste horden

Zodra alle legaliteit is geregeld, komt ook de schijnbaar onoverkomelijke maar nog steeds haalbare taak om ervoor te zorgen dat deze nieuwe set kan worden gecatalogiseerd, georganiseerd, opgeslagen, opgehaald, verzonden, gekocht en genoten. Moet alles codificeren!

Een GTIN-13-barcode (voorheen EAN-13) dekt de meeste bases voor de verkoop van het product in de detailhandel. Een reeks willekeurige, algoritmisch gegenereerde nummers binnen een bepaald bereik worden speciaal voor The LEGO Group gemaakt. Met deze codes kan The LEGO Group een barcodeafbeelding genereren die in een winkelomgeving kan worden gescand. De barcodeafbeelding wordt gekoppeld aan een artikelnummer voor de set, zodat alle partijen kunnen identificeren welk product ze in handen hebben.

Er is zelfs een artikelnummer en barcode voor de doos zelf. De doos moet tenslotte worden behandeld als een eigen LEGO-element. Ik neem aan dat de barcode van de doos, die verborgen is wanneer de doos is gelijmd, wordt gescand door welke machine dan ook die helpt bij het inpakken van de dozen.

Het laatste stukje van de puzzel is de datamatrix en bijbehorende codes. Het is niet, zoals onze 1 aprilgrap suggereert, de vervaldatum van de set. Deze zijn in plaats daarvan bedoeld voor kwaliteitsborgingsdoeleinden en identificeren wanneer de set in de fabriek is geassembleerd. De 5-cijferige nummer/letter-combinatiecode kan als volgt worden begrepen: Dag (1) - Week (48) - Fabriek (g) - Jaar (3). De fabrieksletter is een enigszins ongrijpbaar systeem, maar tot nu toe zijn enkele van de geïdentificeerde locaties:

  • H = Nyíregyháza, Hongarije
  • R = Ciénega de Flores, Mexico
  • S = Kladno, Tsjechië
  • Q = Purkersdorf, Oostenrijk
  • G = Jiaxing, China


De set waarnaar ik verwees voor het kunstwerk moet dan zijn geproduceerd op 27 november, de eerste dag van de 48e week, geassembleerd in de fabriek van Jiaxing in 2023. Dat is bevredigend specifiek!


Dingen inpakken

We krabben nog maar aan het oppervlak van wat de LEGO-verpakkingsontwerpers moeten overwegen bij het creëren van het gevoel dat je krijgt als je de speelgoedafdeling binnenloopt! Het is veel om voor te zorgen; en als alles gezegd en gedaan is, is wat we opmerken belangrijker dan deze dingen die we vaak over het hoofd zien.

Photo via LEGO House

Niettemin hoop ik dat dit artikel wat licht heeft geworpen op iets waar je over hebt zitten nadenken. Want geweldige verpakkingen gaan over outside the box denken.

  • Een rondleiding door de LEGO® Ideas Disney Tim Burton's The Nightmare Before Christmas set

    LEES MEER 
  • Maak kennis met LEGO® Tycoon: Tilted Towers

    LEES MEER 
  • De LEGO Groep roept leveranciers op om te streven naar 0 uitstoot

    LEES MEER 
  • De Lightsabers van LEGO StarWars, welke zijn er inmiddels?

    LEES MEER 
  • Hoe maak je een LEGO Mozaik / Schilderij

    LEES MEER 
  • Bouw "Thing" van Wednesday met LEGO steentjes

    LEES MEER 
  • De anatomie van een LEGO Doos

    LEES MEER 
  • Nieuwe LEGO Icons set: Da Vinci

    LEES MEER 
  • Lees alles over de LEGO Pneumatic sets

    LEES MEER 

NIEUWSTE LEGO SETS

VOOR JOU GESELECTEERD